Dlaczego warto prowadzić badania opinii klientów?

Zyski ze sprzedaży w ramach prowadzonej przez Ciebie działalności ciągle stoją w miejscu? Zauważasz spadek zainteresowania Twoją ofertą, podczas gdy konkurencja zyskuje? Musisz więc jak najszybciej dowiedzieć się, jakie są tego przyczyny. W tym celu warto zdecydować się na realizację badania opinii klientów. Uzyskaj zatem wiedzę, w jaki sposób one przebiegają oraz jakie wnioski możesz uzyskać.

Bo Klient to nasz pan!

Sukces Twojego przedsiębiorstwa zależy w głównej mierze od tego, czy Klienci są usatysfakcjonowani z produktów, które im dostarczasz. W przypadku braku zadowolenia zapewne jednak sami Cię o tym nie poinformują. Po prostu odejdą bez słowa do konkurencji, a jednocześnie podzielą się negatywną opinią ze swoimi znajomymi. Warto więc wcześniej rozpoznać poziom ich satysfakcji, a także potrzeby i oczekiwania. W tym celu świetnie sprawdza się właśnie realizacja badania opinii Klientów.

W jaki sposób mogą być prowadzone pomiary?

Zazwyczaj w takim przypadku uzasadnienie ma realizacja badań ankietowych. Tradycyjne ankiety papierowe (PAPI) to tylko jedna z wielu możliwości. W dobie rozwoju technologii teleinformatycznych znacznie większą popularnością cieszą się techniki CAWI, CATI oraz CAPI.

Badania ankietowe CATI

W tym przypadku mamy do czynienia z ankietyzacją prowadzoną w studiu wyposażonym w stanowiska komputerowe oraz oprogramowanie badawcze. Ankieterzy kontaktują się z respondentami drogą telefoniczną, po czym przeprowadzają z nimi indywidualny wywiad. Badani odpowiadają na pytania ankietowe zawarte w przygotowanym wcześniej kwestionariuszu. Ankieta może składać się zarówno z pytań zamkniętych (z kafeterią odpowiedzi), jak i półotwartych i otwartych. Odpowiedzi są automatycznie zapisywane w systemie, po czym generowane w bazie danych. Tym samym nie trzeba tracić czasu na ręczne kodowanie.

Internetowe badania opinii klientów

Badania CAWI to świetna alternatywa dla wywiadów telefonicznych CATI. Ich wybór umożliwia błyskawiczne pozyskanie odpowiedzi, bez konieczności nawiązywania bezpośredniego kontaktu z respondentem. Wysyła się do niego zaproszenie na adres mailowy w formie linku kierującego do ankiety. Kiedy ten wprowadzi do systemu swój unikalny ID oraz hasło, będzie mógł wówczas wziąć udział w pomiarze. Podobnie jak w przypadku badań CATI, tutaj również kodowanie odbywa się w sposób całkowicie zautomatyzowany.

Badania terenowe CAPI

Żyjemy obecnie w czasach aplikacji mobilnych, bez których praktycznie trudno wyobrazić sobie dziś sprawne funkcjonowanie. W związku z tym warto zdecydować się na badania ankietowe CAPI. Są to pomiary polegające na przeprowadzeniu z respondentem wywiadu, posiłkując się w tym celu urządzeniem mobilnym. Co istotne, istnieje możliwość zaprezentowania osobie badanej materiałów graficznych i multimedialnych.

Na zakończenie

Rozpoznaj więc szczegółowo profil docelowych Klientów. Zdecyduj się na realizację badania opinii klientów i na ich podstawie wprowadź rekomendowane działania.