Badania rynku dla medycyny – perspektywa biznesu

Jak powszechnie wiadomo, branża medyczna i farmaceutyczna nie należy do łatwych. W obecnych czasach, ze względu na duże zapotrzebowanie rynku branża ta przeżywa swój renesans. Aby rozwijać się w zawrotnym tempie, należy przede wszystkim zaznajomić się z zapotrzebowaniem, jakie wykazują klienci, opinią personelu medycznego oraz farmaceutów. Badania rynku dla medycyny doskonale służą rozwojowi marki, jak i poszczególnym produktom. Kluczowym zagadnieniem w tym zakresie jest wybór odpowiednich metod działań.
 

Badania dla rynku medyczno-farmaceutycznego

Poznanie nowych metod działań, które nie tylko poprawiają wydajność pracy, lecz także zaspokajają potrzeby odbiorców dotyczy przede wszystkim wyboru metod badawczych. Badania rynku dla medycyny są warte przeprowadzenia, ponieważ mogą znacznie rozpowszechnić popularność firmy, która jak dotąd była nierozpoznawalna wśród odbiorców. Innowacyjne działania i rozwiązania również zapewniają wysokie miejsce w rankingu firm medycznych. Podkreślić należy fakt, że rzetelnie i trafnie przeprowadzone badanie, musi być przeprowadzone przy pomocy sprawdzonych narzędzi i naukowych metod. Najlepsze metody stosują zaś sprawdzone firmy i agencje badawcze, takie jak Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® specjalizujące się w badaniach dla rynku medyczno-farmaceutycznego jak i sfery naukowej wspierającej ten sektor.
 

Metody badawcze

Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® od 16 lat, z licznymi sukcesami, podejmuje działania badawcze dla rozwoju rynku medycznego i wsparcia procesów rozwojowych polskiego sektora naukowego zajmującego się badaniami naukowymi na rzecz farmacji i medycyny. Badania rynku dla medycyny są wykonywane przez ekspertów BioStat®, dla małych i dużych przedstawicieli wspomnianego rynku może obejmować:

  • badania tajemniczego pacjenta,
  • weryfikację skuteczności metod terapeutycznych oraz jakości opieki medycznej w konkretnych placówkach służby ochrony zdrowia,
  • jakości pracy personelu w trakcie działań administracyjnych,
  • badania typu kliniczno-kontrolnego,
  • identyfikację klienta z marką,
  • skuteczność przekazów reklamowych i kanałów dystrybucyjnych,
  • preferencje zakupowe pacjentów,
  • poziom jakości obsługi klienta w aptece,
  • badania produktów medycznych, suplementów diety i leków (ORC oraz Rx),
  • badania urządzeń medycznych.

Pracownicy nie są w stanie w pełni obiektywnie zrealizować wywiadu z pacjentem, klientem, czy też innym pracownikiem, dlatego też najbardziej efektywną formą badań są jakościowe wywiady typu fokusowego (FGI) bądź indywidualnego (IDI), prowadzone przez niezależnych badaczy. By wyniki można było przełożyć na ogół klientów i wydobywały one ważne dla firmy aspekty, które będą wsparciem dla rozwoju strategicznych działań przedsiębiorstwa i budowy pozytywnego wizerunku pośród pacjentów jak i personelu medycznego, warto je uzupełnić o badania o charakterze ilościowym.
 

Proces badawczy

W obecnych czasach zdrowie jest niezwykle ważne i jest to podkreślane niemalże na każdym kroku. Rozbudowane badanie marketingowe badania rynku dla medycyny o charakterze jakościowym dla sektora medyczno-farmaceutycznego obejmują kilka etapów:

  • I etap polega na opracowaniu scenariusza wywiadu (FGI lub IDI),
  • II etap przebiega na konsultowaniu narzędzi badawczych ze zleceniodawcą,
  • III etap to realizacja wywiadów IDI,
  • IV etap polega na wstępnej analizie zgromadzonego materiału badawczego,
  • V etap to przygotowanie prezentacji i opracowanie szczegółowego scenariusza do wywiadów FGI,
  • VI etap przebiega na realizacji wywiadów FGI,
  • Podczas VII etapu analizowane są zebrane wnioski z badań i opracowuje się raport końcowy.

W badaniach specyfików medycznych o charakterze marketingowym można pozyskać cenne informacje w jakim stopniu użyte reklamy, slogany, zastosowane grafiki, a nawet wybrane opakowania dla konkretnych produktów są trafne i przyciągają uwagę klientów. Badania marketingowe na pewno pomogą rozreklamować dany produkt i jego markę. Nie chodzi tylko o leki wydawane bez recepty, ponieważ badania rynku farmaceutycznego i medycznego przeprowadza się także, żeby poznać opinię klientów, którzy pozyskują leki na receptę czy sprzęt medyczny. Do grona osób, których dotyczą badania zalicza się lekarzy i farmaceutów, personel medyczny czy pacjentów. Informacje, które respondenci przekazują w trakcie badań są niezwykle cenne, gdyż nierzadko na ich podstawie budowana jest strategia działania danego przedsiębiorstwa. Pozyskiwanie informacji powinno odbywać się co jakiś czas, by móc stale kontrolować proces postępu i efektywność wprowadzanych zmian.
 

Wnioski

Aby cały proces przebiegał sprawnie, warto określić co dokładnie powinno znaleźć się w badaniu. Kolejnym krokiem jest wybór metody, która pomoże zebrać informacje, a następnie przeanalizować je i stworzyć wyniki, które dobrze zobrazują aktualną sytuację na rynku medycznym. Wracając do metod badawczych, warto wybrać mniej i z ich pomocą przeprowadzić proces zbierania danych. Dostępne metody mogą być ilościowe i jakościowe, w zależności od tego co ma zostać zbadane, jaki przeznaczony jest na ów badanie nakład finansowy oraz czas. Wnioski z badań marketingowych rynku medycznego służą wprowadzeniu zmiany, lecz same w sobie zmianą nie są. Niewątpliwie uwypuklają pewnie kwestie, które warto podejmować, by lepiej działać w branży medycznej.

Skontaktuj się z naszym ekspertem ds. badań rynku medycznego i omów szczegóły zlecenia: +48 666 068 671