Elektroniczne badania opinii klientów

Aby uzyskać od klientów jak najwięcej informacji dotyczących działalności danej firmy, konieczne staje się zapewnienie im środków do wyrażania własnego zdania. Czasem też potrzebne jest zachęcenie go do pozostawienia swojej opinii na temat współpracy.

 

Ankiety internetowe

Najczęstszym sposobem badania opinii klientów jest po prostu przeprowadzanie ankiet internetowych, w których każdy klient może wyrazić swoje indywidualne zdanie, dać wskazówki i powiedzieć, co zadziałało podczas współpracy sprawnie, a gdzie były pewne braki. Zawsze należy zachęcić klienta, aby odpowiadał szczegółowo i szczerze, bo przecież ma to pomóc firmie w poprawie wizerunku.

 

Takich narzędzi jest mnóstwo i wiele spośród nich jest darmowe. Przykładowe nazwy to:

4qsurvey, WebValidator by iPerceptions, Kampyle, Opiniac, Qualaroo. Są to w większości narzędzia darmowe albo darmowe w podstawowej wersji.

 

Wdrażanie wskazówek

Bardzo ważnym aspektem jest także wdrażanie wskazówek od klientów (szczególnie jeśli pojawiają się one w dużej ilości), bo wtedy klient ma świadomość, że jego zdanie faktycznie się liczy i będzie chętniej udzielał się w ankietach. Badania opinii klientów powinny po prostu przynosić wymierny efekt.

 

Odpowiedź na potrzeby, preferencje i opinie klientów to niezwykle ważny aspekt w budowaniu wizerunku swojej firmy. Aż 24% decyzji podejmowanych przez klientów wiąże się z reakcją na pozytywne opinie w internecie – widać zatem, jak ważna jest owocna współpraca z klientem. Drugie w kolejności jest kierowanie się opiniami znajomych i rodziny, bo wynosi aż 23% – w tym przypadku także bardzo istotne jest wychodzenie naprzeciw wymaganiom.

 

Badaniami opinii klientów można w prosty sposób zaskarbić sobie ich zaufanie i wreszcie lojalność. Klient zadowolony ze współpracy z konkretną firmą nie tylko będzie w stanie wydać w pełni szczerą opinię, ale też w razie potrzeby wróci do raz podjętej współpracy, a zatem będzie można zapewnić sobie jego przychylność. Za tym idzie jeszcze możliwość przyciągnięcia nowych klientów, o co również warto zadbać.

 

Zalety prowadzenia badań

Przeprowadzanie badań opinii klientów daje bardzo dużo korzyści:

  • szczere i rzetelne informacje na temat pozytywnych i negatywnych aspektów działania danej firmy,
  • zbieranie przydatnych uwag od odbiorców towarów czy usług,
  • podjęcie działań, mających na celu usprawnienie procesów B2B i B2C,
  • zatrzymanie klientów i zatrzymanie ich przed konkurencją,
  • większe zyski ze sprzedaży swoich towarów i usług.

 

Sprawdzanie opinii konsumenckich jest istotną częścią prowadzenia firmy, bo pozwala przede wszystkim na jej rozwój.